Novinky

Internetový design je důležitý

Internetový design je důležitý

S tím lze jen souhlasit. Obal, vzhled a styl prodává. Výrobci spotřebního zboží si najímají na spolupráci světová designová studia. Výrobce počítačů Acer má svůj Ferrari notebook, Mattonku pijeme z láhve díky Pininfarinimu a všichni Pražané budou jezdit v Porsche, i když jenom na kolejích.

S mírným zpožděním po výrobcích spotřebního zboží, kteří si již dávno uvědomili, že design a obaly jejich výrobků a produktů jsou velmi důležité, i marketingový manažeři začínají dávat důraz na to, aby internetové prezentace jejich produktů držely krok se samotným výrobkem. Přesto mě často přepadne mírná skepse, když po shlédnutí televizní reklamy za stovky tisíc korun naťukám do prohlížeče inzerovanou internetovou adresu a otevřou se mi stránky, které svým zpracováním a vzhledem pamatují dobu prvních internetových pionýrů, které nějaký vzhled absolutně netrápil.

Design je součástí internetového marketingu

Využití internetového marketingu je v České republice limitováno velikostí trhu a především stále ještě málo dostupným širokopásmovým připojením k internetu. Metody internetového marketingu nejsou využívány v plném rozsahu i kvůli tomu, že mnoho marketérů si možná pod pojmem internet marketing nepředstaví více něž pouhé webové stránky a banerovou reklamu. Ve skutečnosti je internetový marketing souborem stále se rozvíjejících a nově vznikajících postupů, který sleduje vývoj technologie a internetu.

Virální marketing, věrnostní programy, budování komunity a komunikace s uživateli, e-mail marketing, kontextová reklama či SEO jsou silné marketingové nástroje, které doporučuji k pozornosti každému, kdo chce být v oblasti marketingu takříkajíc „in“. Žádná dnešní firma si nemůže dovolit ignorovat internetový marketing a zůstat u nástrojů, které používala před třemi lety, tvrdí odborníci nejen na internetový marketing.

Image je design, nedejte na instinkt

V České republice jsou podle NetMonitoru více jak 4 miliony uživatelů internetu. Podle průzkumů 68 % respondentů kupuje krásné věci a pro více jak polovinu je atraktivní vzhled důležitým faktorem při rozhodování o koupi. Přesvědčila Vás čísla? Chtěli byste podpořit prodej atraktivními stránkami, nebo plánujete vytvořit vzdělávací portál a krok za krokem uživatele přesvědčit, že právě Vaše OTC je nejlepší pro jeho dítě nebo jaký je nejlepší lék proti bolesti?

Při tvorbě internetové prezentace je její design základním kamenem. Design má velký vliv na použitelnost a uživatelskou přístupnost webových stránek. To jsou klíčové prvky úspěchu internetového projektu. Propojením grafických prvků s korporátní identitou společnosti nebo produktu můžete jednoduše podpořit image značky. Ergonomicky zvolená navigace, využití multimediálních prvků jako video, zvuk nebo aplikace pro mobilní telefony, které si interaktivitu s uživatelem přímo vynucují, to by měly být základní kameny vašeho webu. V případě zdravotnických projektů je nezbytná garantovaná odbornost projektu významnou medicínskou autoritou.

To vše dotvoří základ pro úspěšnou webovou prezentaci, ale nemáte ještě vyhráno. Bez kvalitního technického zpracování je vytříbený design jen pěkný obrázek. Naopak sofistikované a přitom z pohledu čtenáře pouhé technické řešení a technologie třetího tisíciletí vám z mazaniny Schieleho neudělá.

Design stárne a personalizace je prima

Vznik kvalitních stránek s ergonomickým a líbivým zpracováním však není na "celý život". Životnost designu je do 3 let od jeho vzniku, kdy respektoval všechny aktuální trendy. V tom nám design trochu pokulhává za trvalou hodnotou děl velkých malířů. V průběhu zmíněných tří let internetové technologie pokročí o velký kus vpřed a je nutné přistoupit ke zpracování nové podoby prezentace.

I přesto, že vkus každého čtenáře a uživatele je velmi individuální, lze do určité míry např. barevně personalizovat design stránek nabídnout samotným uživatelům možnost přizpůsobení vzhledu jediným kliknutím. Například diabetikům nebo slabozrakým umístíte viditelně ikonu pro zvětšení písma, jinak postavíte strukturu stránek pro pubescenta, jinak pro člověka v produktivním věku. Pamatujte také na to, že ne každý uživatel je obeznámen s faktem, že vybrané funkcionality nabízí již samotný prohlížeč.

Medicínské specifikum designu

Tvorba internetových projektů se zdravotní tématikou je odlišná od klasického komerčního designu webových stránek. Designer musí mít na paměti zákonné normy o reklamě ve zdravotnictví a respektovat velmi odlišné cílové skupiny uživatelů a jejich možné handicapy. I negativní témata od chřipky až po rakovinu se dají zpracovat do podoby, ve které jsou webové stránky navštěvovány se stejnou frekvencí jako běžný zpravodajský server.

Osobně dávám přednost tomu, když jsou vážné zdravotní problémy prezentovány z té lepší stránky, prostě optimisticky. Rádi čteme o neštěstí druhých, na tom jsou postaveny večerní zprávy komerčních televizí. Pokud ale budete sami pacientem, kdo z vás se bude chtít informovat ze stránek, které vás budou strašit nejen svým vzhledem natož obsahem? Volba barev a celkový dojem stránek by měl vyjadřovat radost ze života, ať je ve skutečnosti jakýkoliv. S trochou nadsázky by čtenář měl mít chuť podívat se na stránky o chřipce i tehdy, kdy bude mít teplotu přes 39̊ C.

Schiele by to možná ocenil

Design je vrcholová disciplína kreativců a webových architektů. Funkčnost, provedení, obsah – to vše je nesmírně podstatné. Ale právě design a jeho ekonomický, sociální i kulturní kontext je klíčem k vašim cílovým skupinám. Nedoporučujeme jej opomíjet, nechat vytvářet bez zkušeností a znalosti prostředí anebo vůbec nahrazovat jinými, třebaže konvenčními formami marketingu. Zvlášť když si uvědomíte, že v ceně 1 minuty pomíjejícího reklamního spotu v televizi můžete zprovoznit profesionální webovou prezentaci, která za vás bude pracovat jako tříletá „trvalá“ hodnota i ve chvíli, kdy nakoupený čas od mediální agentury dávno skončil.

Ing. Rudolf Ringelhán, MeDitorial,
vyšlo ve PharmBussiness Magazine.


Archiv starších novinek

uLékaře.cz

Největší a nejrychleji rostoucí portál o zdraví v ČR. Umožňuje efektivní zásah cílové skupiny lidí hledající informace o zdraví. Přes 335.000 unikátních návštěvníků a více jak 2.360.000 zhlédnutých stránek za měsíc.
čti více

 
proLékaře.cz

Největší informační zdroj pro lékaře na českém a slovenském internetu. Digitalizovaný obsah archívu časopisů ČLS JEP, MF, Ambit, GEUM aj. Celoživotní vzdělávání lékařů, on-line kongresy, diskuze, katalog kongresů, aj.
čti více

 
ClipNote - prodejní nástroj

ClipNote je dokonalé iPad řešení pro komunikaci s lékaři. Je to prodejní nástroj, který pomáhá edukovat lékaře a vytváří obousměrnou komunikaci s Vašimi klienty.
čti více